top of page
Search

‘MSC Allegra’ schrijft Vlaamse havengeschiedenis

De ‘MSC Allegra’ (23.782 teu) is woensdagnacht op maidentrip in Antwerpen gearriveerd en zal daar alle overslagrecords verpulveren. De containerreus is de eerste megamax die in Noord-Europa de primeur heeft om alleen maar Vlaamse havens aan te lopen.


Dronefotografie MSC Allegra Haven van Antwerpen

De ‘MSC Allegra’ vaart in de AE6/Lion Service van het 2M Vessel Sharing Agreement van Maersk en MSC tussen het Verre Oosten en Europa. Die dienst loopt in Noord-Europa normaal gezien Antwerpen, Felixstowe en Le Havre aan, maar omwille van havencongestie wordt de halte in Le Havre momenteel overgeslagen en overgenomen door de AE55/Griffin Service van 2M, die dan weer Antwerpen voorbijvaart.

Voor de maidentrip van de ‘MSC Allegra’, die met een capaciteit van 23.782 teu samen met vier andere schepen – waaronder de ‘MSC Michelle’ – momenteel de allergrootste megamax in de MSC-vloot is, werd de Europese rotatie aangepast. Na een eerste stop in de Portugese haven Sines ging het gloednieuwe schip naar Zeebrugge om er van 11 tot 14 december tijdens een ‘inducement call’ lading voor Felixstowe te lossen.


Tot dinsdag


Op woensdag 14 december werden de trossen bij CSP Zeebrugge Terminal iets na zes uur ’s avonds losgegooid om koers te zetten naar Antwerpen. Daar zal de ‘MSC Allegra’ naar verwachting nog tot de nacht van volgende woensdag (22 december) op donderdag (23 december) aan de kant liggen, omdat er een indrukwekkend aantal containers behandeld moet worden.

MSC PSA European Terminal (MPET) verwacht nu al dat die aanloop goed zal zijn voor een call size van ongeveer 23.500 teu, wat betekent dat het recente overslagrecord van de ‘Manila Maersk’ al snel naar de geschiedenisboeken zal worden verwezen. Vanuit Antwerpen zal de ‘MSC Allegra’ onmiddellijk terug koers zetten naar Singapore, met alleen nog een tussenstop in de Marokkaanse haven Tanger Med.


Niet alleen ‘Allegra’


Het is nu al duidelijk dat de AE6/Lion Service de komende weken sterk aanwezig zal zijn in Antwerpen. Ook de rotatie van de ‘MSC Rapallo’ (13.050 teu) uit dezelfde dienst werd al aangepast. Dat schip heeft in de Middellandse Zee al Malaga aangelopen en is momenteel op weg naar Zeebrugge voor een extra aanloop.

Daarna komt het schip naar Antwerpen en van daaruit gaat het weer rechtstreeks naar Tanger Med. Dat betekent dat ook dit schip in Noord-Europa alleen maar Zeebrugge en Antwerpen zal aanlopen. Indien beide Vlaamse havens nu al gefuseerd zouden zijn, zouden die schepen eigenlijk slechts één Noord-Europese aanloop hebben gehad: in 'Port of Antwerp-Bruges'.


Ligplaats


Door de grotere call sizes, blijven de schepen uit de AE6/Lion-dienst nu relatief lang bij MPET liggen. Dat maakt dat de vaste ligplaats in zone 5 bijna permanent door deze dienst wordt ingepalmd. Na het vertrek van de ‘MSC Allegra’, die maar liefst acht dagen tegen de kant zal liggen, volgen voor het jaareinde nog aanlopen van de ‘MSC London’ (16.652 teu) en de reeds genoemde ‘MSC Rapallo’, die naar verwachting ook zo’n halve week in beslag zullen nemen.


Verberckmoes, S. (2021b, december 16). ‘MSC Allegra’ schrijft Vlaamse havengeschiedenis (update). Flows. Geraadpleegd op 23 december 2021, van https://www.flows.be/nl/shipping/recordschip-msc-allegra-schrijft-vlaamse-havengeschiedenis

bottom of page